onsdag 28 september 2011

Feminism - kontroll av min sexualitet


Jag hyser en sorts ambivalens inför fetisch- och BDSM klubbar. Det är onekligen en intressant scen och har en öppenhet man inte ser på många ställen. Men samtidigt som den är så öppen är den också otroligt inskränkt. Det är en intressant men dessvärre inte särskilt angenäm känsla. Jag är inte säker på varför det är så men det är något jag har stött på i många subkulturer.

Ett exempel på denna inskränkthet är att kvinnor ofta antas att vara undergivna. Detta leder till att kvinnorna ofta måste visa upp så mycket hud som möjligt samtidigt som man kan se män i kläder från topp till tå. Jag har haft bekanta som gått på liknande klubbar i väl uttänkt klädsel men blivit förvägrade att gå in om de inte knäpper upp och visar upp mer hud. Jag har upplevt vid flera tillfällen att man enbart är ett stycke billigt kött som går att använda lite som man själv vill, känslor som förstärkts av händelser som till exempel då manliga bekanta dragit ut ens tröja för att se om man har bh, eller har tagit en på brösten utan att fråga om lov.

Under sommaren var jag medbjuden av ett par vänner att gå på en fetisch- och BDSM klubb avsett enbart för kvinnor och för de som definierar sig som kvinnor. Det var otroligt uppfriskande! Man kände sig otroligt välkomnad på ett sätt jag inte känt mig i andra sammanhang inom den här subkulturen. Hela lokalen genomsyrades av en känsla av jämbördighet.

Det var dock inte alltigenom positivt. Eftersom det var just en feitsch- och BDSM klubb hade jag, dagen till ära, snört in mig i en korsett. Jag älskar den och har aldrig haft tillfälle att använda den förut och jag var verkligen positiv till att få göra det den här kvällen. Denna glädje grumlades avsevärt av att höra hur en i vårt sällskap kommenterade hur ofeministiskt det är att ha på sig kläder som minskar rörelsefriheten, samtidigt som jag står där i min korsett.

Det här är åsikter jag har stött på tidigare och till en punkt kan jag förstå dem. Historien bakom dessa kläder handlar just om att förhindra kvinnans rörelsefrihet och därmed göra henne till det svagare könet. Självfallet är det här något jag inte vill stötta! Samtidigt så blir jag arg på att jag inte skall kunna uttrycka min sexualitet utan att jag ska bli anklagad för att vara ofeministisk.

Att skilja på politik och sexualitet är svårt, speciellt när det kommer till kvinnofrågor. Ibland är det jätteviktigt att just dessa ämnen är starkt sammankopplade till exempel när det kommer till våld inom relationer eller hedersvåld. Men det är jätteviktigt att kunna hitta en balans där man kan skilja dem åt när det behövs. Kvinnor har genom historien blivit så otroligt hämmade och förtryckta och jag vägrar att låta feminismen bli ett verktyg för att kontrollera min sexualitet!

Av: Lina Neiderstam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar